Suomalaisten on helppo haukkua jenkkien demokratiaa, mutta kestääkö kotimainen demokratia tarkempaa tarkastelua?

VAALIJÄRJESTELMÄ

2003-eduskuntavaalien äänien tarkastelu osoittaa Suomen demokratian pahimman porsaanreiän.

Jos paikat Arkadianmäellä jaettaisiin suoraan puolueiden kannatuksen perusteella olisi vuoden 2003 paikkajako ollut melkoisen erilainen. Puolue saisi yhden kansanedustajan n. 13400 äänellä, riippumatta siitä asuvatko kannattajat samassa vaalipiirissä. Nykyisellä vaalimatematiikalla puolue voi saada kymmeniä tuhansia ääniä, eikä silti saa yhtään paikkaa eduskuntaan, jos äänet hajautuvat tasaisesti eri vaalipiireihin. Jos kansanedustajan paikat olisi vuonna 2003 jaettu suoraan puolueen äänimäärän perusteella, olisi Keskusta saanut 4 , SDP 3 ja Kokoomus 2 paikkaa vähemmän. Nämä yhdeksän paikkaa olisi vastaavasti jaettu pienten puolueiden kesken. Melko suuri muutos 200 paikkaisessa eduskunnassa.

Vaalimatematiikalla kikkailu ei ole uutta, Berlusconi yritti 2006 Italian parlamenttivaaleissa saada laajan enemmistöhallituksen muuttamalla vaalilakia. Myös Yhdysvaltojen surkea kaksipuoluejärjestelmä johtuu pienpuolueita syrjivästä vaalimatematiikasta. Suomessa tilanne on sentään parempi, mutta koskakohan täällä mahdetaan siirtyä todelliseen demokratiaan, ja kansanedustajien paikat jaetaan suoraan äänimäärän perusteella. Jos kolme suurta puoluetta saavat päättää, niin tuskin koskaan.

POPULISMI/RYHMÄKURI
Helsingin kunnallisvaaleissa valituiksi tulleista ehdokkaista enemmistö vastusti vaalikoneissa musiikkitalon rakentamista. Mutta kuinka kävi, musiikkitalo rakennettiin siitä huolimatta. Olivatko ehdokkaat takinkääntäjiä, vai johtiko ryhmäkuri omantunnon vastaiseen äänestämiseen?

Eduskuntavaaleissa puolueen listoilla voi olla sekä vasemmiston että oikeiston kannattajia. Ainakin puheiden perusteella. Henkilöä tärkeämpää olisikin äänestäessä selvittää puolueen isokenkäisten näkemykset itselle tärkeisiin asioihin. He kuitenkin päättävät kuinka koko puolue äänestää. Onko demokraattista velvoittaa kansanedustajat äänestämään jopa vastoin vaalilupauksiaan? Vai pitäisikö henkilövaaleista luopua kokonaan.

KOLME SUURTA PUOLUETTA
SDP:tä, Keskustaa ja Kokoomusta voi olla välillä vaikea erottaa toisistaan. Hallituskokoonpanot vaihtuvat, mutta sama meininki jatkuu. Onko kansalla mahdollisuutta vaikuttaa Suomen politiikan suuntaan, kun vaalituloksen vaikutusta ei näe missään. Yhdysvalloissa sentään näkee selvästi politiikan muuttuvan valtapuolueen vaihtuessa. Yhdysvaltojen ongelmana on tosin, että republikaanit eivät tunnusta demokraattien edellisellä kaudella tekemiä sopimuksia.